dinsdag 27 november 2007

Stichting van Jochem Uytdehaage helpt sporttalenten naar de absolute top

GESCHREVEN VOOR DE GOOI-EN EEMLANDER

Olympisch goud. Het is de ultieme droom van elke jonge sporter. De weg naar eeuwige roem gaat echter niet over sneeuwvrije banen of hordenloze terreinen. Jochem Uytdehaage, tweevoudig olympisch schaatskampioen, weet dat als geen ander. ,,Gebrek aan goede begeleiding, te hoge studielast, te weinig steun van de ouders of beperkte financiële middelen. Ik zie zo vaak dat het laatste stapje naar de top, om wat voor reden dan ook, net niet gemaakt kan worden.''

Voor alle sporttalenten van veertien tot en met achttien jaar die tot de topdrie van hun sport behoren, riep de Blaricummer daarom twee jaar geleden de stichting Sporttop in het leven. Overdracht van kennis en ervaring van voormalige topsporters op jongelingen was er al, sinds kort heeft de stichting nog meer te bieden: een talentenfonds. ,,Hiermee kunnen we de talenten financieel ondersteunen met incidentele uitgaven.'' De mentor-pupilrelatie blijft echter de hoofdmoot, benadrukt de voormalig olympisch kampioen. Het idee daarachter: ervaren (ex-)topsporters, onder wie Richard Krajicek, Edith Bosch en natuurlijk Uytdehaage zelf, begeleiden de - hopelijk - toekomstige sporthelden in hun vaak hobbelige weg naar de absolute top. ,,Een simpele tip van iemand die het allemaal eens heeft meegemaakt is vaak genoeg'', aldus de schaatser. ,,Waarom wij dit doen? Het is toch doodzonde als door het ontbreken van simpele randzaken, waar wij alles van weten, toekomstig toptalent verkwist wordt. Zij zijn de toekomstige sportambassadeurs van ons land.''

Nu is er dus ook het talentenfonds. ,,Dit is een extra dienst. We zijn geen stichting die geld rondpompt'', legt Uytdehaage uit. ,,Ik weet bijvoorbeeld uit eigen ervaring dat een internationale wedstrijd, een trainingskamp of de aanschaf van nieuw materiaal voor enorme kosten zorgt. Vaak komen die op het bord van de ouders, of - nog erger - het gaat niet door, waardoor ze achterstand oplopen in hun ontwikkeling.'' Het fonds, dat voornamelijk gevuld wordt door donaties van vrienden en supporters, maakt het mogelijk voor de toptalenten datgene te doen wat ze anders hadden moeten laten. ,,Het gaat hier om financiële ondersteuning op maat. De sporters moeten het wel echt nodig hebben. Ze kunnen niet zomaar voor van alles en nog wat bij ons terecht. We bekijken per geval kritisch of het toegevoegde waarde heeft.''

De vraag rijst of begeleiding en financiering eigenlijk geen taken zijn voor NOC*NSF en de afzonderlijke sportbonden. Uytdehaage: ,,We zijn complementair aan NOC*NSF en de bonden. We werken nauw samen. Ze steunen ons waar mogelijk. Kunnen zij iets niet leveren, dan proberen wij dat te realiseren.''

Toptalent Marije Langen uit Assen is tienvoudig Nederlands (jeugd)kampioen hoogspringen. Haar droom? ,,De Olympische Spelen!'', zegt ze vol overtuiging. Maar voor dat bereikt is, moet er nog heel wat gebeuren. Sporttop helpt haar de lat, in dit geval figuurlijk, hoger te leggen. Langen: ,,Het heeft voor mij echt wat opgeleverd. Ik heb bijvoorbeeld sponsors gekregen, die ik eerst niet had. En ze helpen met de randzaken van topsport. Vorig jaar was Jochem mijn mentor. Nu is het Nico Rienks, de roeier. Ik heb een paar keer in de maand contact met hem. Hij geeft me heel goede tips. Binnenkort komt hij zelfs bij een wedstrijd van me kijken. Erg leuk.''

De zeventienjarige Langen is het eerste toptalent dat gebruik heeft gemaakt van het fonds. ,,Ik wilde mee naar een trainingsstage in Tenerife. Door mijn sport heb ik geen tijd voor een bijbaantje. Ik kan niets verdienen. Buitenlandse stages zijn toch elke keer een rib uit mijn lijf. Dankzij het fonds kon ik nu wel mee en heb ik goed kunnen trainen. Dat was anders niet gelukt.''

Vragen om geld is voor de meeste sporters geen geliefde bezigheid. Uytdehaage vindt het geen bedelen. ,,Zeker niet. Als je de aanspraak op geld niet hoeft te maken, moet je het natuurlijk niet doen. Maar als het echt niet anders kan, dan moet je er gebruik van maken. Ik vind het eerder getuigen van een professionele instelling. Je wilt als sporter de top bereiken en het doel heiligt daarbij de middelen. Als dit fonds dat middel is, dan is het absoluut geen schande daar gebruik van te maken.''


Kadertekst:

'Ik wil niet in de marge meerijden'

Jochem Uytdehaage (29) verbaasde tijdens de Olympische Spelen van 2002 in Salt Lake City de schaatswereld met gouden plakken op zowel de 5.000 als 10.000 meter en een zilveren medaille op de 1500 meter. De geboren Utrechter won dat jaar ook het WK allround. Hij werd twee keer zowel Europees als Nederlands kampioen allround, pakte twee nationale afstandstitels en eenmaal goud op de WK afstanden. Het afgelopen seizoen liep niet zoals hij wenste.

Als regerend kampioen kon hij dit jaar niet eens zijn twee olympische titels verdedigen op de Winterspelen in Turijn. ,,Het was een heel slecht seizoen. Ik was te gefocust en ik vergat daardoor hoe leuk het eigenlijk is.

Volgend seizoen wil ik relaxter schaatsen en meer genieten'', aldus de Blaricummer, die in 2004 op de A27 bij Hilversum gewond raakte bij een auto-ongeluk. ,,Dat is niet de reden van het mindere presteren. Ik ben daar volledig van hersteld.'' Onlangs stapte hij over van de ploeg TVM naar Telfort. ,,Ik ben toe aan een nieuwe prikkel. Of ik nog terug denk te komen aan de top? Wat denk je zelf? Ik ga voor het maximaal haalbare. Als ik iets doe dan doe ik het goed, anders zou ik er niet aan zijn begonnen. Ik heb geen zin om in de marge mee te rijden.''