dinsdag 27 november 2007

Baarnaar Chris van Beek wint publieksprijs voor beste huwelijksfoto

Baarn- Licht, creativeit en het volledig benutten van het potentieel van een gegeven situatie. Dat zijn volgens de bruids-, bedrijfs- en portretfotograaf Chris van Beek de elementen die bepalen of een foto gewoon een foto is, of een 'kunstwerk'. Soms komen al die elementen, na een ingenieus samenspel tot één, in de nagenoeg perfecte foto.Voor de 52-jarige Baarnaar gebeurde dat bijvoorbeeld tijdens een huwelijksreportage in de bossen van Kasteel Groeneveld in Baarn.

,,Het was een hele zonnige dag. Te weinig licht is niet goed voor je foto, maar te veel ook zeker niet.'' Hij zocht de schaduw van de wijze eiken. De bruidegom werd gevraagd zijn bruid op te tillen, de magie van echte liefde deed de rest. ,,Het tegenlicht dat tussen de bomen doorkomt is prachtig. Het bruidspaar was zo spontaan. De foto was in één keer goed'', vertelt Van Beek.

Hij stuurde de foto als inzending voor publieksprijs van de huwelijksdatagids, een catalogus die landelijk door gemeentes aan toekomstige bruidsparen wordt verstrekt. ,,Twee weken geleden werd ik in de auto gebeld dat ik de prijs had gewonnen. Ik dacht dat vrienden me in de maling namen. Ik speelde het spel mee. Ze gingen maar door. Toen dacht ik: het kon wel eens waar zijn ook.''

En het was waar. Hij versloeg maarliefst 40 andere inzendingen.In zijn fotostudio, achter zijn huis aan de Ericastraat in Baarn, hangen zijn mooiste exemplaren aan de muur. Een jong meisje kijkt mystiek uit haar ogen. Geen kwestie van 'lach eens naar het vogeltje, klik'. ,,Door me goed voor te bereiden, locaties te bekijken of in de studio alles al klaar te zetten en mensen persoonlijk te benaderen probeer ik alles uit de foto te halen. En ik zoek altijd iets verrassends. Bij deze foto is dat de schaduwzijde die het meisje mysterieus maakt.''In de studio is het makkelijkste fotograferen, want daar kan hij het licht het beste sturen. Als een kind huilt? Dan pakt hij zijn 'it's celebration time' zingende knuffelbeer erbij of desnoods zijn lieve kleine huiskatje. Zo heeft hij voor alles wel wat.

Mensen bellen hem wel op om te vragen hoeveel zo'n fototrouwreportage nou eigenlijk kost. Steevast luidt het antwoord dan: ,,kom maar langs.'' De prijsberekening volgt dan wel in overleg. ,,Als je kunst koopt, kijk je ook niet naar de prijs. Mensen moet gepakt worden door mijn foto's, niet door de prijstabel.''